Daca sunteti unul dintre bloggerii care incearca sa isi castige existenta din asta (sau macar sa faca un ban), probabil ca stiti deja ce este acela un advertorial.
Daca sunteti cititori de bloguri, este posibil sa nu cunoasteti acest termen, dar cel mai probabil ati citit advertoriale.
Pe scurt, advertorialul este un articol pentru publicarea caruia autorul primeste o suma de bani. In general, articolul este scris cu un ton fie neutru, fie apreciativ vizavi de produsul, serviciul sau site-ul recomandat in respectivul advertorial.
Aproape mereu trebuie sa existe cel putin un link catre respectivul blog.
Banii nu se primesc pentru vizitatorii trimisi respectivului blog, ci pentru ca asta ajuta la optimizarea in motoarele de cautare. Detalii tehnice, care cu siguranta nu conteaza pentru non-bloggeri.
Asa ca astazi vom discuta despre aspectul financiar, si o curiozitate personala: cat costa un advertorial in Romania?
Pun aceasta intrebare nu numai pentru a afla cat se plateste acum, dar si in incercarea de a ii convinge pe blogerii romani sa nu isi vinda pielea prea ieftin.
Stiu ca ideea de un articol scris acolo in graba pentru cativa euro pare una acceptabila, dar metoda aceasta este invechita si nu face altceva decat sa tina piata blocata si preturile mici.
Daca toata lumea cere mai mult, si advertiserii sunt obligati sa plateasca mai mult. Plus ca toata lumea e fericita: Mai bine scrii un articol de 100 de Euro decat sase de 10, nu?
Fiindca eu sunt novice in bloggingul in limba romana, concentrandu-ma de ani buni exclusiv pe limba engleza, haideti sa va spun cum merge “pe-afara” treaba cu advertorialele:
Advertiserii contacteaza bloggerul cerand un pret sau oferind pretul pentru publicarea unui articol. Pana acum era folosit PR (Page Rank), dar se pare ca Google nu mai face actualizari publice ale acestui sistem, asa ca acum conteaza DA (Domain Authority, vizibil pe Open Site Explorer).
Oferta pe care o primesc in general pentru publicarea unui articol este de 100 de dolari. Am primit numeroase oferte de $150, iar cea mai mare a fost de $200.
Conteaza foarte mult nisa blogului, eu nefiind intr-o nisa platita bine. Este comun pentru blogurile in limba engleza sa primeasca $300 pentru un articol.
Totusi, merita mentionat faptul ca ofertele sunt reduse ca numar – niciodata nu am primit, personal, mai mult de 5 pe luna. Din nou, nisa poate conteaza mult.
Care este partea cea mai frumoasa? Nu bloggerul scrie articolul – nu asa functioneaza acum treaba, ceea ce face banii castigati din advertoriale sa fie cu adevarat venituri pasive.
Cel care te contacteaza are o echipa de autori profesionisti care scriu un articol in functie de CERINTELE TALE.
Pare ciudat la felul cum merge acum treaba, nu? Ei bine, asa se intampla pe-afara: eu le zic ce articol vreau, ei mi-l scriu si ma platesc sa il public.
In Romania, lucrurile sunt complet diferite. Acum cateva zile am fost contactat cu prima oferta pentru un articol afiliat.
O doamna care reprezenta o companie ce vinde produse de igiena feminina. Mi-a oferit un set promo pentru publicarea unui “review” pozitiv. I-am explicat ca, mascul fiind, nu am cum sa fac asta si ca produsele ei imi sunt inutile.
Daca doreste, putem sa cadem de acord asupra unei sume. Pe care mi-a oferit-o imediat: 10 lei. M-a pufnit rasul.
I-am facut o contraoferta ce a starnit tot iadul de pe pamant: am zis ca putem incepe la 50 de dolari, ca e prima care imi face o asemenea oferta.
Ca un PR specialist adevarat, mi-a raspuns pe un ton intepator ca sunt nebun (ma rog, nu mi-a scris asta – e doar concluzia pe care am tras-o eu).
Ca am Page Rank zero, ca probabil am putini vizitatori, ca blogul nu este un brand si ca ei imi fac mie o favoare ca ma lasa sa scriu despre produsele lor.
Mi-a oferit 10 lei PLUS un set de produse de igiena feminina, de care deja ii zisesem ca nu am nevoie. Ca asa-i la noi!
In primul rand, prostia cu numarul de vizitatori am mai auzit-o pe la alti bloggeri si trebuie eliminata complet din etapa de stabilire a pretului: toate companiile care solicita advertoriale sunt interesate de link, nu de vizitele directe. Ele vor sa fie mai sus in Google cand cauta cineva pe celebrul motor de cautare si atat.
Gogomania cu numarul de vizitatori este o gaselnita de-a lor sa isi scuze preturile nesimtite. Page Rank-ul nu mai este de actualitate, in special pentru site-urile noi cu PR blocat la zero: cele care deja au Page Rank probabil sunt tot in zona. Acum conteaza Domain Authority, insa, asa cum am mai zis.
Si pana la urma, indiferent care este treaba, este vorba despre munca ta. Ca sa publici un advertorial – cu scris, cu documentare, cu formatare cu tot – probabil ca ai nevoie de 30 de minute minim, dar probabil media este mai mare.
Esti dispus sa iti vinzi timpul pentru o asemenea suma? Si daca raspunsul e da, de ce? De ce cand se poate mai mult? De ce cand sigur meriti mai mult?
Stiu ca nu putem compara piata si preturile din Statele Unite cu ceea ce se intampla in Romania si nici nu doresc asta.
Probabil ca majoritatea companiilor nu isi permit, pur si simplu, sa ofere cate 350 de lei pentru un articol, ceea ce este acceptabil. Dar sumele cu doua cifre imi par putin prea mici.
Voi ce ziceti? Cat costa si cat ar trebui sa coste un advertorial in Romania?
Ca sa raspund la intrebarea din incheiere, reafirm ce ai spus si tu in articol: mult mai putin decat ne-am dori.
Nu merita sa publici advertoriale, preturile sunt penibile.
Imi plac astia de vin cu intrebari gen: cat ceri pe un link? (in 2017) !!!!