close
Sanatate

Recomandare dieta pentru ficat gras

dieta ficat gras

Probabil ca va amintiti de faptul ca in urma cu trei luni am fost diagnosticat cu ficat gras. Dupa ce am trecut peste socul initial si peste teama ca in curand voi ajunge posesor de aripioare (fac eu misto acum, dar ce spaima am tras!) mi-am dat seama ca singura modalitate de a intoarce aceasta boala este urmarea unei diete extrem de exigente: o dieta pentru ficat gras pe care v-o recomand si voua.

De fapt, daca aveti acelasi diagnostic ca si mine, chiar va rog sa o urmati (nota: este o dieta pentru persoane care nu sufera si de diabet. Probabil ca in acest caz, dieta ar trebui modificata usor).

Daca v-ati interesat pana acum de o dieta pentru ficatul gras, probabil ca sunteti la fel de confuz cum eram si eu acum trei luni: unii spun ca anumite alimente sunt OK de mancat, iar altele trebuie evitate cu desavarsire. Se pare ca medicii romani sunt foarte vehementi in ceea ce priveste eliminarea unor alimente pentru simplul motiv ca in general acestea sunt preparate complet nesanatos – ca exemplu am aici vinetele, in general nerecomandate de medicii romani pentru ca salata de vinete este o balta de uleiuri si grasimi nesanatoase. In realitate, vanata, precum majoritatea legumelor, este chiar recomandata celor ce tin o dieta pentru ficatul gras.

Dar sa revenim la problema noastra si sa vedem recomandarea mea pentru ficat gras. Aceasta este facuta in urma regimului pe care l-am tinut timp de trei luni si pe care intentionez sa il tin cat de mult posibil, fiind un regim extrem de sanatos, care m-a ajutat sa slabesc si sa ma simt mult mai bine decat ma simteam inainte. Nu uitati – nu sunt doctor si aveti dreptul sa nu ma luati in seama. Dar am petrecut zeci de ore citind studii, bloguri, carti despre ficatul gras si cred ca am facut cea mai buna alegere.

Dieta pe care o recomand eu pentru ficatul gras este o dieta mediteraneana usor modificata. Ca principii de baza, aceasta dieta imprumutata de la greci, italieni si spanioli, se axeaza foarte mult pe consumul de legume si fructe, grasimi sanatoase, foarte putina carne si cu atat mai putine mancaruri procesate (cumparate in pungi sau conserve, sau din cofetarii). Am adaptapt putin aceasta dieta si aveti mai jos princiile detaliate.

Ce nu mancam deloc daca suferim de ficat gras

Urmatoarele alimente le EXCLUDEM. Asta inseamna ca nu le consumam nici macar o data pe luna. Ideal ar fi sa nu mai consumam niciodata acest gen de alimente:

Prajeli. Absolut orice aliment, de la carne la leguma, la fruct sau la ganduri bune, daca este prajit, nu se consuma. Ca punem o lingura de ulei sau o jumatate de litru, ca este unt sau ulei de masline extravirgin, nu conteaza. Nu mancam nimic prajit in ulei, indiferent de cantitate.

Alcool. Nici macar paharul acela de vin pe zi despre care se zice ca este sanatos. Nici macar o bere in weekend. Ideal ar fi sa nu consumati nici macar bere fara alcool fiindca anumite studii au observat ca si ea inrautateste problemele cauzate de ficatul gras. Si nu, nu conteaza ca ficatul gras este non-alcoolic, tot trebuie sa eliminati complet alcoolul!

Carne foarte grasa. Ca-i vorba de ceafa de porc, carne de oaie sau micii/carnatii la iarba verde, trebuie sa le ziceti pas de-acum incolo. Nu conteaza ca fierbeti carnea sau o faceti la gratar, daca este prea multa grasime, nu este bine. Nu vom elimina complet carnea de porc, iar carnatii, daca ii faceti in casa din carne slaba, pot fi consumati din cand in cand, dar restul – doar in amintirea noastra ramane.

Mancaruri supra-procesate, pline de chimicale. Practic, cam tot ce poate fi cumparat la punga in magazine: chipsuri, biscuiti, bombonele, conserve de carne sau mancaruri gata preparate si asa mai departe. Cititi eticheta si daca avem e-uri, potentiatori de aroma, conservanti si jumatate din tabelul lui Mendeleev, spuneti pas.

Mancaruri foarte grase. Cam orice mancare cu multe grasimi saturate (grasimile de care trebuie sa stai deoparte) trebuie evitata, asa ca cititi etichetele sau folositi-va capul. Nu mancam unturi si jumeri, unt sau uleiuri nesanatoase, in general.

Mezeluri. Asta-i va lovi rau pe multi dintre noi, dar trebuie sa renuntam complet la ele (sau sa consumam doar mezeluri bio, facute exclusiv din carne, foarte slabe). Majoritatea mezelurilor de la noi sunt pline de chimicale, arome, conservanti, nitriti si potentiatori de aroma, adica torpile pentru orice ficat, nu doar pentru ficatul gras. Inclusiv alimentele considerate sanatoase candva, gen sunca de Praga sau cremwurstii trebuiesc eliminate din dieta. Repet – daca avem ca ingrediente doar carne slaba si niciun conservant, E, potentiator de aroma sau alte porcarii, putem consuma acel produs.

Bauturi carbogazoase. Ca-i vorba de sucuri, siropuri sau energizante, aceste bauturi sunt bombe de zahar si chimicale, asa ca trebuie eliminate complet din dieta.

Alimente ce pot fi mancate de cateva ori pe luna

Carne rosie, slaba. Vita slaba sau muschiulet de porc, chiar cotlet de porc. Indepartam orice tip de grasime vizibila si putem conuma de 2-3 ori pe luna. Evident, fiert, la gratar, la cuptor, la aburi – preparat fara ulei.

Dulciuri procesate: prajituri de cofetarie sau cumparate din magazin. Au o gramada de magarii in ele si o tona de zahar (sau indulcitori) care nu ajuta ficatul gras. Ideal ar fi sa le inlocuiti cu produse facute in casa, cu mai putin zahar si fara unt/margarina, pe care le puteti consuma ceva mai des. Din pacate, pentru ficatul gras, zaharul este la fel de rau precum grasimile, deci ideal ar fi sa renuntati la dulciurile astea procesate. Daca nu se poate, consumati maxim de 2 ori pe luna.

Cascaval si branzeturi grase. Ideal ar fi ca orice tip de aliment care are multe grasimi sa fie ignorat cat mai mult. Daca nu va puteti abtine de la o felie de cascaval, mancati-o. Dar sa fie doar o felie, o data pe saptamana. Optati pentru cascavalul light si puteti dubla cantitatea. Personal, nu pot sa nu mananc branza – desi este foarte grasa pentru boala de care sufar, dar incerc sa reduc consumul cat mai mult si sa cumpar variantele cele mai slabe (exista si branza light, de exemplu).

Prajituri si placinte de casa. Sunt un mare fan al placintelor, dar ele au multe grasimi si faina alba, de obicei, asa ca trebuie sa le limitam consumul cat mai mult. Sunt clar mult mai sanatoase decat ce cumparam la patiseria din colt, dar nu trebuie consumate zilnic. La fel, de cateva ori pe luna este suficient.

Cartofi. Doua alimente destul de indragite la noi in tara, nu pot fi consumate prea des de catre cei care sufera de ficat gras. Cartofii niciodata nu vor fi consumati impreuna cu carne, ca garnitura si ideal ar fi ca ei sa nu constituie un fel principal (adica mancam cartofi cu alte legume, de exemplu, pentru a reduce numarul de cartofi consumati).

Oua. Aici parerile sunt impartite, multe voci sustinand ca ouale nu sunt atat de periculoase precum am fost noi invatati sa credem ca sunt. Totusi, eu prefer sa mananc maxim 2 oua pe saptamana si nu am ca obiectiv sa ating limita in fiecare saptamana (nu luam in calcul aici ouale folosite in aluaturi)

Zahar. Ideal ar fi sa renuntati complet la zahar (calorii goale, practic) si la orice inlocuitor al acestuia. In realitate, probabil va fi destul de dificil sa faceti asta. Eu am redus cu probabil 90% consumul de zahar si desi este destul de dificil initial, organismul se obisnuieste. Acum mananc prajituri preparate fara zahar sau cu foarte putin zahar si nu am probleme. Am mancat recent, la o petrecere, o feliuta de tort si mi s-a parut extrem de dulce (iar eu pana acum trei luni ziceam mereu ca nu exista “prea dulce” cand e vorba de desert, fiindca el asa trebuie sa fie). Asa ca incercati sa reduceti cat mai mult consumul de zahar, cat mai aproape de zero.

Faina. Faina alba incerc sa o elimin complet, fiind o faina extrem de procesata. In realitate, este destul de dificil fiindca majoritatea tipurilor de paine au si faina alba in compozitie. Optati insa pentru variantele integrale sau de secara cu cat mai putine elemente extra (amelioratori, conservanti etc). Reduceti cat de mult posibil consumul de paine, este posibil! Eu nu consum mai mult de 2 felii la o masa si incerc sa am cat mai multe mese fara paine sau sub limita admisa. Pentru un consumator al “painii noastre cea de toate zilele” este difcil, dar nu imposibil!

Ulei de masline extravirgin. Stiu ca este scump, dar este considerat cel mai bun ulei, avand cel mai mare procentaj de grasimi sanatoase. Este singura grasime pe care o consum si veti vedea si voi ca, folosind cantitati foarte mici, nu veti ajunge sa platiti mai mult decat plateati de obicei. Nu uitati – nu se prajeste si nu se foloseste in cantitati mari. Majoritatea mancarurilor NU au nevoie de ulei, asa ca folositi cu zgarcenie: o lingura, doua la salata, maxim doua linguri (se poate si fara) la o salata de vinete si maxim una-doua linguri la mancaruri, desi toate pot fi gatite fara ulei (eu asa le consum).

Sucuri naturale. Chiar daca sunt bio sau 100% fruct, chiar daca le stoarceti personal acasa, sucurile naturale pierd mult din valoarea pe care o are fructul mancat integral, devenind cantiate mare de zahar ce ridica rapid glicemia si nu aduce multe beneficii. Asa ca sunt de preferat fructele intregi sau smoothie-urile, fiindca pastreaza fibra fructelor.

Ce mancam in cantitati mari

“Cantitati mari” este un lucru nu tocmai adevarat – vom vorbi mai mult mai jos despre asta, dar ideea este ca toate alimentele pe care le consumam sa fie consumate in moderatie. Daca ai voie ceva, nu inseamna ca trebuie sa mananci 2 kilograme. Dar alimentele de mai jos sunt cele pe care le consider permise pentru ficatul gras:

Legumele. Putem consuma legume de orice fel, oricand, oricat de des. Desi sunt legume despre care se spune ca fac rau la ficat, efectele apar daca se consuma cantitati FOARTE mare, foarte des. Din fericire, avem o gama extrem de variata de legume pe care le putem combina si prepara in diferite feluri incat sa nu ajungem la acele cantitati. Varza, fasole, vinete, conopida: acestea sunt cateva dintre legumele pe care multi doctori le interzic, dar care, preparate corect, sunt delicioase si nu va fac rau.

Am preparat in cateva ocazii salata de vinete in care am pus doar 2 linguri de ulei de masline extravirgin, ceapa si cateva linguri de iaurt si a iesit delicios. Nu iti mai ies trei castroane din 2 vinete, ca atunci cand pui ulei cu sticla, dar ideea este sa mananci ceva bun, nu mult.

Fructe – din nou, putem manca in cantitati mari, gatite in orice fel. Probabil ca vor fi consumate cel mai des crude. Eu le prefer ca snack-uri intre mese sau in loc de desert. Nu eram deloc un mare consumator de fructe si cred ca in ultimele trei luni am mancat mai mult decat in toata viata mea, deci se poate: te obisnuiesti cu ele si ajungi chiar sa iti placa foarte mult.

Alune si nuci. Acestea sunt niste alimente extrem de bogate in vitamine, minerale si grasimi sanatoase. Aveti grija, insa, vin si cu foarte multe calorii, asa ca nu trebuie intrecuta masura. De asemenea, trebuie alese cu atentie, fiindca majoritatea celor din comert sunt prajite in ulei. Alegeti varianta cruda (puteti sa le faceti acasa la cuptor) sau coapte fara ulei. Nu este nevoie sa luati semintele scumpe, precum nucile de macadamia, Brazlia etc. Clasicele alune, semintele de floarea soarelui sau nucile romanesti sunt la fel de bune!

Orez si paste fainoase. Aici sunt in dubii – nu am stiut daca sa includ aceste alimente aici sau in categoria de mai sus. Ideea este ca eliminam complet orezul alb, super procesat, precum si pastele traditionale preparate din faina alba. Optam pentru orez brun sau negru, sau orez salbatic, toate neprocesate. La fel cu pastele – variante integrale sunt cele pe care le vom consuma de acum inainte. Toate cu moderatie: legumele si fructele trebuie sa reprezinte baza mancarurilor noastre.

Carne slaba de pui si peste. Trebuie sa consumam proteine, iar acestea pot veni din carnea slaba de pui (piept in general, fara piele, dar si pulpe fara piele si cu cat mai multa grasime inlaturata) si in special din peste. Ideal ar fi sa consumati peste de doua ori pe saptamana. Optati pentru pestele prins, nu de crescatorie si nu va speriati daca este un peste gras, acelea fiind grasimi sanatoase. Si pestele la conserva este o optiune, dar asigurati-va ca este in apa (sau suc propriu) sau maxim in ulei de masline.

Produse lactate slabe. Produsele lactate sunt in general considerate elemente negative in dieta pentru ficatul gras, dar eu le consum aproape zilnic, dar nu in cantitati mari. Optati pentru variantele slabe, dar nu cu 0% grasime. Iaurt si lapte degresat, branzica Fagaras (slaba, fara sare): acestea nu sunt atat de rele pe cat ne fac unii sa credem. Renuntam, sigur, la smantana si unt, dar de restul nu trebuie sa fugim ca de ciuma.

Cum si cat mancam

Asa cum ziceam si mai sus, ideea de baza in dieta pentru ficatul gras este sa fii moderat. Personal, mancam portii mari, pana cand ma simteam complet satul, si nu era bine. Portiile trebuie sa fie medii spre mici, savurate in liniste si nu in graba. Mancarea mestecata cat mai bine si astfel senzatia de satietate va veni mai repede.

Nu trebuie sa ne infometam, fiindca atunci riscam sa mancam mai mult. Consumati cel putin 5 mese pe zi (eu ajung deseori la 6), in felul urmator: mic dejun, gustare, pranz, gustare, cina si optional gustare dupa cina. Incercati, totusi, sa nu mancati nimic cu doua ore inainte de culcare.

Gustarile sunt in general reprezentate de catre un fruct sau o mana de alune/seminte, dar poate fi si un iaurt cu seminte sau chiar o felie prajita de paine integrala sau niste biscuiti din faina integrala, bio sau preparati in casa.

Urmand aceasta dieta am reusit sa slabesc putin peste 11 kilograme in 3 luni (de la 95.5 la 84.3) si slabitul continua intr-un ritm ceva mai scazut. Nu trebuie pierdute prea multe kilograme, prea repede, dar daca nu aveti rezultate dupa schimbarea dietei, faceti zilnic exercitii fizice. Eu nu am inceput inca sa merg la sala tocmai pentru ca nu voiam sa slabesc prea mult, prea brusc: se pare ca nici acest lucru nu ajuta un ficat gras.

A fost destul de dificil inceputul, dar foarte rapid – poate dupa doua saptamani – m-am obisnuit cu regimul acesta extrem de slab in grasimi si zahar, cu mancare sanatoasa, preparata preponderent acasa, pentru a avea controlul ingredientelor. Sunt convins ca aceasta dieta poate fi urmata de oricine si apreciata extrem de mult. La fel ca si mine, nu veti mai avea motive dupa aceea sa reveniti la stilul de viata anterior si veti continua sa mancati sanatos!

Tags : ce mancam ficat grasdieta ficat grasdieta pentru ficat grasdieta recomandata ficat grasFicat grasficat gras dieta

4 Comments

    1. Eu o buna parte din timp am trecut pe ceai verde sau negru, dar in cele din urma am revenit si la cafea dupa ce m-am documentat putin si am vazut ca ar avea, de fapt, niste enzime care ajuta ficatul.

  1. Buna seara, se poate consuma ciocolata amaruie, minimum 75% cacao. Ce “spune” ecografia dupa luni bune de regim ?

    1. Se poate consuma ciocolata, dar nu in exces, ca toate celelalte alimente. Ecografia a spus foarte bine – dupa un an si jumatate ficatul gras a disparut, deci se poate!

Leave a Response